Hopkins - MBA Trivia: Lazy Ant Effect

當老闆發現你在偷懶時要怎麼辦? 遇到這種情況嘗試向老闆解釋你是一隻令企業進步的「懶螞蟻」吧!

「懶螞蟻效應」(Lazy Ant Effect) 日本北海道大學進化生物小組研究人員提出,指企業中通常有一群人,看似是懶惰,但其實是忙於動腦,無暇顧及其他雜務。 當企業遇到重大的困難時「懶螞蟻」將會利用其頭腦帶領企業渡過難關。

起初,研究小組對一群黑螞蟻進行研究,將牠們分為三個小組,每組三十隻,以觀察牠們的行為模式。 經過一段時間後,研究人員發現大部分的螞蟻都勤快地工作,但卻有少部分整天無所事事一樣地四處走動。

研究人員其後為這群螞蟻作了標記,並將牠們標記為「懶螞蟻」。 後來研究人員斷絕了整個蟻群的食物來源,勤快工作的螞蟻因此變得不知所措,相反平日懶惰的「懶螞蟻」在這個時候挺身而出,帶領蟻群探索新的食物來源。

研究人員得出結論,「懶螞蟻」平日看似無所事事,其實是在動腦筋去偵察、研究、探索。 最後蟻群組織在「懶螞蟻」的帶領下成功度過危機。

就像比爾.蓋茲 (Bill Gates) 所說的: 「我通常會分配懶惰的人去做艱難的工作,因為他的懶惰會促使他尋找簡單的方法來完成這項任務。」 一樣。企業管理人員在管理人才上,要選擇腳踏實地、任勞任怨的「勤螞蟻」,亦要善用企業當中運籌帷幄,對大事、大方向保持清晰頭腦的「懶螞蟻」才能令企業獲取成功。

News & Events

UNI Exchange Gathering in HK 2013

An exchange gathering for UNI students in HK and US was held on May 20, 2013. Twelve MBA student guests from UNI campus, together with …

UNI Cocktail Reception 2015

To celebrate Prof. William Ruud taking up the 10th Presidency of UNI and the graduates who completed all the hard work and achieved their degree.....

UNI National Rankings and Honors

The UNI MBA has been listed among U.S. News & World Report's top part-time MBA programs. U.S. News & World Report's rankings are among the …

Hopkins Training & Education Group
31-33, 1/F, Tower 1, South Seas Center, 75 Mody Road, TST East, Hong Kong
Fax: +852 2332-2390
Whatsapp: +852 9840-8977

Copyright © 2020 Hopkins Training & Education Group
Privacy Policy · Terms & Conditions
Disclaimer: It is a matter of discretion for individual employers to recognize any qualifications to which these courses may lead.